سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم
جامی از فرهنگ
صفحه اصلی ای میل مدیر وبلاگ شناسنامه مدیر وبلاگ
یادداشت‏های پراکنده‏ی یک نوجوان سی و هشت ساله
یک نگاه
 عکس از مهر نیوز

یک سخن
در باب عاشورا آنچه که عرض مى‏کنم - البته یک سطر از یک کتاب قطور است - این است که عاشورا یک حادثه‏ى تاریخىِ صرف نبود؛ عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دائمى براى امت اسلام بود. حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) با این حرکت - که در زمان خود داراى توجیه عقلانى و منطقى کاملاً روشنى بود - یک سرمشق را براى امت اسلامى نوشت و گذاشت. این سرمشق فقط شهید شدن هم نیست؛ یک چیزِ مرکب و پیچیده و بسیار عمیق است. سه عنصر در حرکت حضرت ابى‏عبداللَّه (علیه‏السّلام) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه. (مقام معظم رهبری)

آرشیو
بازدیدها
  • امروز سه شنبه 103 اردیبهشت 4
  • بازدید کل 1352123
  • بازدید دیروز 4
  • بازدید امروز 4
پنج شنبه 86/1/2
متن کامل پیام نوروزی مقام معظم رهبری

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال نو ، سال 1386 را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام گذاری کردند و افزودند: آرزو و امید همه ی ایرانیان " استقلال ملی ، عزت ملی و رفاه عمومی ملت " است و همه این اهداف به برکت " ایمان اسلامی ، اتحاد کلمه ، امید و عزم ملی ، استفاده صحیح از ظرفیتهای کشور و تدبیر و تحرک و تلاش " محقق خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به متبرک بودن سال 1385 به نام مبارک پیامبر اعظم " ص " خاطرنشان کردند: سال 85 لبریز از نام و ذکر آن بزرگوار بود اما دستیابی به معرفت پیامبر اعظم زمانی بسیار گسترده می طلبد و در واقع همه سالهای ما سال پیامبر اعظم است. 

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب و الأبصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال.

اللّهم صلّ على على‏بن‏موسى‏الرّضا المرتضى الامام التّقى النّقى.

عید نوروز و فرا رسیدن سال نوِ شمسى را به همه‏ى هم‏میهنان عزیزمان تبریک عرض مى‏کنم؛ همچنین به همه‏ى ایرانیان در سراسر عالم و در هر جاى دنیا که زندگى مى‏کنند؛ و نیز به همه‏ى ملتهایى که نوروز را گرامى مى‏دارند. به طور خاص تبریک عرض مى‏کنم به خانواده‏هاى معظم شهیدان عزیزمان و به جانبازان و خانواده‏هاشان و به همه‏ى ایثارگران و فعالان عرصه‏ى حیات ملت ایران.

عید نوروز، سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضاى زندگى طبیعى انسان است. و چه نیکوست که همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پیدا کند؛ طراوت جان و دل با ذکر خدا، با درخواست کمک از پروردگار، با رویاندن نهال خیرخواهى و نیک‏خواهى براى همه‏ى برادران و خواهران و براى همه‏ى بشریت.

رسم نوروز در درون خود زیبایى‏هاى زیادى را دارد؛ علاوه بر اینکه در هر نقطه، ایرانیان این لحظه‏ى تحویل را با نام خدا و با درخواست تحول اساسى در زندگى‏شان آغاز مى‏کنند. یکى از زیباترین رسمهاى موجود در عید نوروز، رسم دید و بازدید و صله‏ى ارحام و مستحکم کردن روابط و پیوندهاى عاطفى میان افراد جامعه است. این را اگر با بعضى از جشنهاى ملىِ ملتهاى دیگر - که همراه با کارهاى غیر اخلاقى و به دور از این ارتباطات عاطفى است - مقایسه کنیم، آن وقت درمى‏یابیم که جشن ملى و آغاز سال نوِ ما ایرانیان علاوه بر تقارن با بهار طبیعت که یک امتیازى است، چه خصوصیات نجیبانه و مهربانانه‏اى در خود دارد. شادى دلها، لبخند و تبریک و خوش‏آمدگویى به یکدیگر و پى گرفتن روابط انسانى و نو کردن محیط زندگى از رسوم بسیار خوب و مطلوبى است که ایرانیان از گذشته تا امروز به آن پایبند بوده‏اند و اینها همه مورد تأیید آئین مقدس اسلام و شرع اسلامى است.

نگاهى به سال 85 داریم که منقضى مى‏شود و نگاهى به سال 86، که از این لحظات آغاز مى‏شود: سال 85 متبرک بود به نام مبارک پیامبر اعظم (صلّى‏اللَّه‏علیه‏واله‏وسلّم) و از آغاز تا انجام آن، مشحون از ذکر آن بزرگوار و تلاش براى معرفت بیشتر نسبت به پیامبر گرامى و خصوصیات زندگى آن بزرگوار و حالات و درسها و آموزه‏هاى آن پیامبر عظیم‏الشأن بود. البته جا براى معرفت پیامبر باز هم بسیار گسترده است و همه‏ى سالهاى ما در واقع سال پیامبر اعظم است. سال 85 مثل همه‏ى سالهاى دیگر و مثل همه‏ى زندگى انسان از حوادث گوناگون، از تلخى‏ها و شیرینى‏ها، از شادى‏ها و غم‏ها آکنده بود. همه‏ى زندگى همین‏جور است. اما در یک نگاه جمع‏بندى شده، من مى‏توانم با اطمینان این را به ملت عزیزمان عرض کنم که در سال 85، موفقیتهاى ملت ایران بیش از تلخى‏ها و ناکامى‏ها بود؛ پیشرفتهاى ما بیش از توقفها و سکونهاى ما بود؛ شادى‏هاى حوادث بیش از تلخى‏ها بود. در عرصه‏ى داخلى تلاشهاى متراکم براى پیشرفت کشور، در همه جا دیده شد؛ تصمیم‏هاى بجا و خوب از سوى مسئولان و تحرک عمومى در این زمینه‏ها تحرک مطلوبى بود که در سخنرانى(1) ان‏شاءاللَّه در این زمینه توضیحات بیشترى را به ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.

در عرصه‏ى بین‏المللى و سیاسى جهانى هم پیشرفتهاى نظام جمهورى اسلامى ایران پیشرفتهاى چشمگیرى بود. ملت ما و کشور ما به برکت نظام جمهورى اسلامى در دنیا سرافراز شد؛ ابهت ملى ما و نگاه مهربانانه‏ى مردم ما نسبت به ملتهاى جهان و ملتهاى مسلمان در همه‏ى حوادث آشکار شد؛ عزم راسخ ملى ما در زمینه‏هاى علمى، در تحرک اقتصادى براى دیگران تا حدود بسیارى روشن شد. ما در مسائل داخلى و مسائل خارجى بحمداللَّه پیشرفتهاى زیادى داشتیم.

در سال 86 ادامه‏ى حرکت ملىِ ما باید یک ادامه‏ى متناسب با نیازهاى ملت ما باشد. این یک حقیقتى است که ملت ایران بر اثر تسلط قدرتهاى طاغوتى و قدرتهاى فاسد و دولتهاى وابسته یا بى‏کفایت در طول دهها سال - شاید نزدیک به دویست سال - دچار عقب‏ماندگى‏هاى زیادى در عرصه‏هاى گوناگون بوده است. امروز که ملت ایران به برکت اسلام و نظام جمهورى اسلامى به خودآگاهى و اعتماد به نفس دست یافته است، باید ما این فاصله‏هاى طولانى را با سرعت طى کنیم. ما فاصله‏هاى بسیار زیادى با آنچه که شأن ایران سربلند و پُرافتخار است، داریم؛ این فاصله‏ها جز با همت بلند، جز با امید بى‏پایان، جز با تلاش همه‏جانبه‏ى ملى میسر نخواهد شد.

ملت ما هدف روشنى دارد؛ هدف بزرگ ملى ما «استقلال ملى، عزت ملى و رفاه عمومى ملت» است. همه‏ى اینها به برکت اسلام و ایمان اسلامى تحقق‏یافتنى است. ما این را تجربه کردیم و دریافتیم. ملت ما ظرفیت بسیار زیادى براى پیمودن راههاى دشوار به سوى آینده‏هاى محبوب و مطلوب دارد. ظرفیت ملى ما، اگر به طور کامل و همه‏جانبه مورد استفاده قرار بگیرد، بدون تردید ملت ایران خواهد توانست به همه‏ى امیدها و آرزوهاى خود دست پیدا کند.

تحرک ملت ایران به برکت اسلام آغاز شد و این بیدارى و این امید و این اعتماد به نفس روزبه‏روز تا امروز بیشتر شد و ما هر سالى که نو مى‏شود، باید عزم خود را نو کنیم و پا را در میدانهاى تازه‏ترى بگذاریم.

بدیهى است که یک ملت زنده، با چالشها مواجه است؛ چالشها، لازمه‏ى زنده بودن است. هر موجود زنده‏اى باید هزینه‏ى زنده بودنِ خود را بپردازد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. زنده بودن همراه با چالشهاست؛ همراه با مانعهاست؛ از مانعها باید عبور کرد. احیاناً همراه با دشمنى‏هاست؛ براى دشمنى‏ها باید تدبیر و اندیشه‏ى راسخ داشت. عزم قوى را باید دستمایه‏ى این حرکت کرد. ملت ایران نیازمند این عزم ملى است که تا امروز هم این عزم را نشان داده است و روزبه‏روز باید پایه‏هاى این عزم مستحکم‏تر بشود.

با نگاه به حوادث و مسائل جهانى بروشنى درمى‏یابیم که دشمنان ملت ایران درصدد آنند که دشمنى خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند (آنچه که امروز در دنیا محسوس است این است). یکى، ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت؛ از بین بردن یکپارچگى ملت ایران؛ و از دست ملت ایران این نیروى عظیم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلى سرگرم کردن. و دومى، ایجاد مشکلات اقتصادى و تلاش براى توقف ملت ایران در زمینه‏هاى گوناگون سازندگى کشور و رفاه عمومى خود. این دو، چیزى است که در نقشه‏هاى کوتاه‏مدت و میان‏مدت دشمنان ما به طور محسوس وجود دارد که اگر خود آنها هم بر زبان نیاورده بودند، قابل حدس بود؛ ولى دشمنان ما خودشان هم به هر دو نکته اعتراف کردند.

در سال 86 هم در زمینه‏ى تلاش اقتصادى باید همه‏ى نیروهاى ملى، نیروهاى معتقد به آرمانهاى بلند ملت ایران، مسئولان کشور، جوانان پُرنشاط، دست به دست هم بدهند و تلاش کنند. میدان براى تلاش اقتصادى گسترده است؛ بخصوص با ابلاغ سیاستهاى اصل 44 قانون اساسى و آنچه که به مسئولان توصیه و به آنها تأکید شد و آنها هم عزم خودشان را نسبت به این قضیه ابراز کردند، میدان تلاش اقتصادى براى مردم گشوده است و راهها باز است. مسئولان باید براى مردم تشریح کنند امکانهایى را که در اختیار مردم وجود دارد و خودشان هم باید تلاش کنند. کشور ما ظرفیت اقتصادى بسیار زیادى دارد و مى‏توان براى بناى یک جامعه‏ى برخوردار از رفاه، تلاش و کار کرد.

مسأله‏ى دیگر، مسأله‏ى اتحاد عمومى مردم است. دشمنان با تبلیغات خود، با جنگ روانى خود، با تلاشهاى موذیانه‏ى گوناگون خود سعى مى‏کنند بین صفوف ملت ایران اختلاف بیندازند؛ به بهانه‏ى قومیت، به بهانه‏ى مذهب، به بهانه‏ى گرایشهاى صنفى، وحدت کلمه‏ى ملت را از بین ببرند؛ علاوه‏ى بر این، در سطح دنیاى اسلام هم یک تلاش وسیع عمیقى از سوى دشمن محسوس است براى اینکه میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر فاصله بیندازند؛ اختلاف مذهبى را بزرگ کنند؛ جنگ شیعه و سنى را در هر نقطه‏اى از دنیا که ممکن باشد، به وجود بیاورند و عظمت و ابهت ملت ایران را در میان ملتهاى دیگر - که روزبه‏روز بحمداللَّه تا امروز بیشتر شده - از بین ببرند.

ملت ما باید هشیار باشد. تلاش براى سازندگى کشور و عمده‏تر و مهمتر از آن، تلاش براى اتحاد کلمه و یکپارچگى ملى و اتحاد امت اسلامى ادامه یابد. عاقلانه، هوشیارانه، خردمندانه و مدبرانه بایستى این اتحاد را حفظ کرد و روزبه‏روز تقویت کرد. من به همین جهت به مسأله‏ى اتحاد کلمه‏ى ملتمان اهمیت مى‏دهم. و به نظر من امسال، سالِ «اتحاد ملى و انسجام اسلامى» است؛ یعنى در درون ملت ما اتحاد کلمه‏ى همه‏ى آحاد ملت و قومیتهاى گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملى؛ و در سطح بین‏المللى، انسجام میان همه‏ى مسلمانان و روابط برادرانه‏ى میان آحاد امت اسلامى از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه‏ى آنها.

امروز عظمت اسلام هم وابسته به استقلال ملتها و عزم راسخ ملتهاست و ملت مسلمان ایران در این راه تاکنون بحمداللَّه پرچمدار بوده است و پرچمدار هم خواهد بود.

از خداوند متعال براى روح ملکوتى امام بزرگوارمان که این راه را به روى ما گشود، طلب آمرزش و تعالى درجات مى‏کنیم و امیدوارم ملت ایران در این راه موفق و مؤید باشند.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏.
پ.ن: 1) سخنرانى در حرم مطهر امام رضا(علیه‏السّلام)

منبع: khamenei.ir



ای میل خود را وارد نمایید تا از به روز شدن این وبلاگ مطلع شوید.





Powered by WebGozar

 RSS 


ترجمه قالب توسط امیر عباس

فهرست یادداشت‏های این وبلاگ
متن کامل پیام نوروزی مقام معظم رهبری - جامی از فرهنگ
امیر عباس
فکر می‏کنم در زمینه‏ی تخصصی‏ام کارهای زیادی هست که باید انجام بدهم و هنوز کارم را آغاز نشده می‏دانم. با این امید زندگی می‏کنم که در آینده طرح‏های بی‏شمار ادبی و فرهنگی خود را به نتیجه برسانم. یادداشت‏های این وبلاگ ممکن است از سر دلتنگی و یا از روی نقد یا تحلیل باشند و در هر صورت سعی می کنم صبغه‏ی فرهنگی وبلاگ حفظ شود؛ فقط سعی می کنم، همین!